tisdag 6 januari 2015

De 3 vise männen (och 1 snäll kvinna)

Igår kväll kom de fram - de 3 vise männen eller "los Reyes Magos" som de heter på spanska. Som jag skrev i förra inlägget kommer Caga tió  med presenter till många barn i Katalonien vid jul och även jultomten är med på ett litet hörn. Men det är "los Reyes" som barnen verkligen väntar på och igår kväll kom de fram till stor pompa och ståt över hela Spanien. Även den minsta ort har i regel sina vise män som kommer på Trettondagsafton.

Kasper, Melker och Baltsar har sedan efter det festliga mottagandet, som i de större städerna liknar en stor karneval, en riktigt stressig natt. På Trettondagens morgon när barnen vaknar ska nämligen alla presenter i hela Spanien vara på plats.

De barn som inte varit snälla får inga presenter utan kol. Det är ett ganska så väl utnyttjat "uppfostringsknep" när ett barn inte är snällt att hota med att los Reyes kommer att ha med sig kol i stället för presenter.




Vid jul kan man köpa "godiskol" i affärerna gjort på socker, kan inte med ord beskriva hur sött detta är! Att "hota" med kol vid jultid görs även bland vuxna och man får sig ofta en vänskaplig dänga om att man minsann ska få kol till jul. Har man en otrevlig chef kan man ju alltid köpa en liten säck med kol och anonymt smyga upp på chefens bord. Då får man mycket sagt utan att säga ett enda ord.

Trettondagen tillbringas ofta tillsammans med familjen - runt bordet. Typiskt är att efter maten äta en Roscón de Reyes, ett bakverk i vilket det i regel göms små överraskningar som t ex en böna och en  liten figur. Personen som får figuren får äran att ta på sig kungakronen, och den som får bönan får äran att betala själva bakverket.


 
 
Då jag inte fått någon kol i år tänkte jag att det ju absolut måste vara ett tecken på att jag varit riktigt, riktigt snäll och väl värd en present. Så jag slog till och gav mig själv den där grejen jag suktat efter ett tag - en råsaftscentrifug. Är det fler därute som funderat på att skaffa sig en av dessa mackapärer så slå till!! Visst tar den lite plats men wow vad snabbt det går att få till goda och nyttiga vitaminbomber. Så vidare jobbigt att göra den ren är det inte heller, visserligen en massa delar att diska men särskilt smutsigt blir det ju inte av frukt och grönsaker.






7 kommentarer:

  1. Intressant med olika traditioner. För längesedan hade jag en råsaftscentrifug då vi hade mängder med fruktträd. Jag tror att centrifugerna har utvecklats sedan dessMen nu har jag inte mycket frukt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om olika traditioner! Varför kol???
    Åh, min råsaftscentrifug använder jag nästan varje dag. Lycka till med alla goda och nyttiga juicer!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart med alla olika traditioner, och det är alltid lika kul att lära sig något nytt! Eftersom jag tillhör de där lite latare och vet ungefär vad som brukar hända då jag införskaffar en apparat med flera delar som måste diskas, så nöjer jag mig med min mixer, men det blir många goda fruktdrinkar i den med.

    SvaraRadera
  4. Intressant att kol används som "uppfostringsmetod". Kanske vore något för desperata föräldrar. :)
    Råsaftscentrifuger är jättebra. Man får i sig mycket mer av frukt och grönt utan att det tar evigheter att göra i ordning.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Grattis till råsaftcentrifugen. Själv skaffade jag en matberedare :-)

    SvaraRadera
  6. Så roligt att läsa om de Katalonska traditionerna. Låter både roligt och festligt.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Nu har jag läst flera inlägg efter varandra. Så bra läsning!! Tack för det! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!