onsdag 30 juli 2014

Byte av medborgarskap

Hörde på nyheterna att de spanska skogssniglarna inte alls kommer från Spanien utan i själva verket från Frankrike. "Det visste jag väl" hummade jag lite besserwisseraktigt i soffhörnet när jag hörde nyheten. Har alltid varit lite frågande över namnet på dessa kryp eftersom jag under mina mer än 20 år i Spanien aldrig sett en endaste ynka liten "spansk skogssnigel" trots att jag bor halvt ute på vischan.

Men det har alltså visat sig att det som många trodde var snigeln Aron lusitanicus som huserar på Iberiska halvön egentligen är snigeln Arius vulgaris som härstammar från Frankrike. Passande namn det där, för vulgära är de verkligen. I år är de dessutom riktigt på bettet. Hittade till och med en inomhus en bra bit in i huset på väg uppför en dörrkarm!!!!! Min reaktion blev ungefär densamma som om jag hittat en stor boaorm krälandes omkring, illvrål!!! Brrrrrrrr de är så äckliga så man får rysningar av att bara höra namnet.


Superschmelz tycks vara en stor favorit







6 kommentarer:

  1. Usch, de är verkligen äckliga! Fick de första sniglarna hit förra året, men håller dem i schack rätt bra. Vi kan ju skicka tillbaks dem till Frankrike, smakar kanske bra med lite vitlök till.....;-)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hu, så äckligt! Som tur är har vi inte dem - än.

    SvaraRadera
  3. De är ju väldigt lika våra svenska mördarsniglar :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svenska mördarsniglar, bra namn det där på krypen.

      Radera
  4. Såg de första här förra året och då var det på vår lilla grusväg nedanför huset... såg ut som de bara var på genomresa :) I år är det alldeles för torrt... inte en snigel, inte en snäcka...

    SvaraRadera
  5. Hujedamej ! Nej de där äckliga krypen vill jag inte se.
    Jag är glad att vi inte ser dem här, men man vågar inte 'ropa hej'.
    Vanliga svarta skogsniglar finns i skogen, en och annan har dock förirrat sig in i trädgården, men mer sällan, tack o lov.

    Jag började undra om du skulle byta medborgarskap, hi hi . . .
    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!