onsdag 11 juni 2014

Fula gubbar!

De finns lite överallt nu, jordgubbarna. När jag sist var och handlade var kön meterlång för att köpa jordgubbar......................och gifter, för det var inga ekologiska jordgubbar som såldes.

Jordgubbar är tillsammans med potatis en av de mest besprutade grödorna, de svenska konventionellt odlade jordgubbarna besprutas i snitt 7-8 gånger! Hela 44 olika preparat används inom jordgubbsodlingen och utav dessa är bara 11 godkända för att användas på ekologiska odlingar.

När det inte finns svenska jordgubbar ser man ofta spanska i affärerna. Våra vänner vill ofta vara snälla och bjuda på spanska jordgubbar när vi är hos dem för att vi ska känna oss som "hemma". Men jag vill inte ha besprutade jordgubbar och de spanska är oftast riktigt hårt besprutade. I september förra året gjordes en undersökning av 23 sorters spanska jordgubbar som köptes på olika matvarubutiker. Testerna visade att enbart 4 jordgubbar var fria från pesticider, i de övriga fanns det rester av tillsammans 93 olika bekämpningsmedel! En del jordgubbar hade höga halter av pesticider som misstänks vara hormonstörande. Man fann även rester av 2 pesticider som enligt spansk lag är helt förbjudna att använda inom jordgubbsodlingen.
Tack och lov så är ekologiskt odlade jordgubbar på stark framgång även i Spanien!!

Så när jordgubbsatstinensen trycker på, nobba de "fula gubbarna" - vilket hörn i världen de än kommer från och välj en trevligare gubbe istället som inte är full av gifter.

                                                     Ampeljordgubben Rainbow Treasure. 
                                     Skandalöst vacker när den blommar och som ger ljuvligt goda jordgubbar.

Vet du inte vart/hur du ska hitta obesprutade jordgubbar kanske du kan kontakta någon ekoodlare i trakten de brukar veta vart det finns. Jag hittade själv inga obesprutade jordgubbar så jag frågade odlaren jag köper potatis av och fick tips av  honom. Annars har KRAV jordgubbslistor med obesprutade jordgubbar här.


8 kommentarer:

  1. Längtar efter mina egna jordgubbar! De är snaaaart mogna!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Färska jordgubbar är sommar! Om man dessutom kan hitta obesprutade sådana är det alldeles jättemycket sommar :)

    SvaraRadera
  3. Som tur är bor jag på en plats där det odlas mycket jordgubbar och inbillar mig att det inte är några fulgubbar. En del har jag själv och de har då inte fått något gift på sig. Av mig iallafall.
    Men det är ju ruskigt att det ska vara så otroligt mycket besprutning.

    SvaraRadera
  4. Det bästa är egna odlade, svenska jordgubbar. :)
    Köper bara ekologiska gubbar här i Kalifornien. Helt otroligt vad de vanliga jordgubbarna besprutas.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jordgubbar är ett problem. Här finns ingen ekologisk odlare så det blir att snällt vänta på de egna bären.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  6. Är det i småland du hittat ekojordgubbar hos någon odlare?

    SvaraRadera
  7. Vi har faktiskt ett ställe här inte så långt ifrån oss där man har ekologiska jordgubbar! Sedan pratade jag med en annan som driver självplockning. Han sade att de sprutade sina plantor vid blomning, men inte mer sedan. Jag vet inte hur det påverkar själva gubben sedan. Är det någon som vet?

    SvaraRadera
  8. Ekologiska jordgubbar och nypotatis kan jag skryta med här.
    Dem ska vi avnjuta idag, 'gubbarna' är söta goda. Plockade nästan 3 liter 'gubbar', men nu behövs en rotablöta för dem, snustorrt, men det ska bli regn sägs det.

    Glad trevlig midsommar/ Eva

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!