söndag 22 juni 2014

Ensam-hemma-upplevelse med Burt's Bees

Skrev ett inlägg i höstas om Burt's Bees läppbalsam som är min och många andras stora favorit i ceratdjungeln. Förra veckan tog ceratet slut och jag beställde ett nytt, trodde jag fick tag i det jag brukar använda "Honey lip balm" som jag tycker är milt och lent. Men inte förrän jag brett på ett tjockt lager på min för tillfället torra och fnasiga stackars mun upptäckte jag att jag fått tag på  ett cerat med "Peppermint" - ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!! Inte skönt alls!!!!  Kände mig som den där lilla ungen i filmen Ensam hemma, när han rakar sig och sedan använder pappans raksvatten........

Är det någon som vill ha ett milt läppcerat så är Burt's Bees Honey lip balm verkligen att rekommendera, men förväxla det inte med deras cerat med Pepparmynta. Dessa två cerat är som "natt och dag" helt olika - fast smaken är ju som bekant som baken, så det finns säkert någon som även tycker detta är bra(?).


10 kommentarer:

  1. När jag var ung tyckte jag pepparmyntscerat var häftigt, men nu föredrar jag mildare varianter.
    En sak som inte har med cerat att göra - ekologiska bananer är alltid i plastpåsar, vilket känns onödigt. Dessutom är de ofta rätt gröna. Är det något du tänkt på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de är rätt gröna kan nog förklaras med att det säljs mindre ekologiska bananer än de besprutade, så de blir nog liggande i affärerna lite längre. Ibland blir jag också konfunderad över all plast som används, hur man än försöker välja bort plast verkar det oftast omöjligt.

      Radera
    2. Just det där med plast runt bananer beror på att alldeles för många kunder tar en klase bananer men plockar bort en eller två som ingen vill ha sen, för nästan ingen köper de ensamma bananerna.

      Radera
  2. Nu har jag inte testat just deras, men ett av mina favoriter är med Peppermint&Tea Tree Oil. Det svider till och känns iskallt precis när jag sätter på det men redan över natten så är mina torra,fnasiga läppar som nya igen!

    SvaraRadera
  3. Jag kan behöva alla bra tips jag kan få! Nu har jag vait i Sverige i nästan en vecka och mina läppar har fullkomligen krackelerat ;)

    SvaraRadera
  4. Något för läpparna behövs verkligen i dessa tider!
    Har inte hittat det perfekta sceratet än....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Har aldrig testat Burt's Bees produkter. Jag har min egen favorit när det gäller cerat - Kuumba. De har flera smaker och deras cerater är 98% ekologiska. Ser att Burt's har benzyl benzoate. Är inte det ett konserveringsmedel? Kummbas cerat innehåller inga sådana alls.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benzyl benzoate finns både i naturlig och syntetisk variant. Förmodar att Burt's Bees som har som mål att erbjuda 100% naturliga produkter använder sig av den naturliga varianten. Andra märken som använder sig av naturlig Benzyl benzoate i sina produkter är Weleda och Dr Hauschka.

      Radera
  6. Allt sådant som 'kletas' på läpparna är beroende framkallande. Särskilt något slags cerat som man använde på 60-talet, som tur kunde jag avsluta den hemska ovanan
    att bara gå omkring med ett cerat i handen. Nu är inte mina läppar så torra,
    men visst använder jag salva men bara morgon och kväll.
    Det som jag använder heter Hydrozon salva, en allroundsalva för huden med svag
    mentol och bisabolol, (vad nu det kan vara) men det är det bästa för mig.
    Använder även det till olika småsår m.m. den är toppen bra. Säkert beroende framkallande den också, men inte i samma 'maniska' utsträcknings som cerat.
    Förr kunde man köpa den bara på apoteket (dyr) men de slutade sälja den, man kan undra varför, men nu säljs den i andra vanliga välsorterade livsmedelsbutiker.
    Ha de bra/ Eva

    SvaraRadera
  7. Jag tror också som Eva att cerat är vanebildande. Använder bara några gånger på vintern sen klarar sig läpparna bra alldeles på egen hand även om jag är mycket i solen.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!