söndag 20 oktober 2013

Jultvål

Hösten har kommit och börjar man inte få lite julkänslor? När man kliver in hos folk luktar det helt plötsligt värme, stearinljus och kaffe vilket dra igång mina julkänslor ordentligt. Tänkte att jag lagom till jul skulle prova att röra ihop en jultvål. Lite kreativt julpyssel så här ett par månader i förväg.

Använde detta grundrecept och blandade ihop 2,5 tsk kanel, 1 tsk kardemumma och 1 tsk nejlikor av vilket jag strödde lite i själva formen och resten i smeten. Använde malda kryddor eftersom jag hade ett missöde i handfatet för ett tag sedan orsakat av en nässeltvål som var fantastiskt bra men som hade så mycket torra nässlor i att det blev stopp i handfatet efter några dagar, så jag tänkte det blir bäst med malda kryddor. Tvålen har jag precis plockat ur sin form efter 3 dagar och den luktar ljuvligt. Nu får den ligga och mogna fram till jul.

Har sedan tänkt borra ett litet hål uppe i hörnen på tvålarna och hänga dessa på ett snöre, det kommer bli en perfekt gåbortpresent till tvåläskande vänner.


Det är faktiskt lite beroendeframkallande att göra tvål. Man börjar leta efter möjligheterna till att använda olika ingredienser i tvålmassan och man får sig en och annan överraskning under tvålmakeriet. I förra omgången hade jag i spirulinapulver och tvålmassan blev jättevackert illgrön. 

En hopskruvad tvålform med innemåtten 6x18 cm fungerar perfekt till tvålform. Bara att hälla i massan och låta den stelna till sig 2-3 dagar innan den stjälps ur. Skulle den ha fastnat i formen, vilken den i regel inte gör, kan man bara skruva isär träbitarna och plocka ur tvålen. 

Efter att spirulinatvålen legat och mognat under 8 veckor har allt det gröna försvunnit och den är numera blekgul. Doften däremot har ändrats till det positiva och den luktar jättegott.





5 kommentarer:

  1. Duktiga du! Du har visat oss förut ... men jag har fortfarande inte kommit mig för :)
    Jultvål... låter mysigt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Förstår att den doftar underbart!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du är så pysslig, håller alltid på med nåt och har en massa idéer.
    Jag har inte ens hunnit att läsa vad min a bloggvänner gör, tiden rusar . . . .
    Snart är vi inne i november månad, jag tror jag går i ide åtminstone fram till jul.

    Kramizzz

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det kul! Ibland kan jag dock tycka att det blir ganska mycket bök och disk efter allt...

    SvaraRadera
  5. Åh låter ljuvligt! Du kan inte tänka dig att sälja en jultvål till mig? Har ju inte fått tummen ur att framställa någon egen ännu.. =/

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!