torsdag 23 maj 2013

Mangold, ettårig eller tvåårig?

Är lite mangoldförvirrad. Har för första gången sått mangold och den knakar och växer ordentligt. Men jag är lite konfunderad över något som står i min odlingsguru Lena Israelssons bok "Handbok för Köksträdgården", hon skriver:  Den är tvåårig, men odlas som ettårig. Är det någon som kanske kan reda ut detta åt mig. Kan jag låta plantorna "står kvar" till nästa år och skörda mangold även då?
Inte bara är det första året jag odlar mangold, jag har även grävt mitt första riktiga land i år. Odlar annars allt i tunnar, krukor och lådor. Men nu i år tänkte jag att jag skulle ha ett "riktigt" land, så spaden åkte fram. Mitt i arbetete kom min man fram till mig, tittade på landet och frågade om jag möjligtvis var lite trött på honom och hade planer på att göra mig av med honom??

Vid en närmare titt på mitt nygrävda land får jag nog faktiskt hålla med om att det är misstänkt likt en grav. Dessutom passar måttet på landet perfekt med måtten på min kära hälft!! Kanske borde jag fortsätta odla i mina tunnor och krukor istället??

5 kommentarer:

  1. Har ibland fått mangolden att övervintra! Dock inte i år, men jag gör alltid ett försök...;) Det blir ju mycket tidigare skörd med de gamla plantorna!
    Lycka till med odlingen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Haha - en man med humor - härligt!
    Min mammas mangold odlad i Jämtland övervintrar lätt under snön och kommer finfint år två... Här i Skåne med barfrost - överlever den inte tyvärr.
    Om den övervintrar så blommar den år två. Om du låter den gå i blom så frösår den sig och kommer igen - dock inte i så räta rader - typ blir en "perenn".
    Lycka till!
    Malin

    SvaraRadera
  3. Har nog ingen bra information kring mangold men måste ju bara säga att landet var misstänkt lik en grav. ;) Tur att din man har humor. Ha en fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hahaha ja det ser precis ut som en nygrävd grav, det gjorde du bra! Håll han på halster ;-)
    Malin har rätt, det blir blommor och bin = frön år två. Då kan du ta egna ekologiska frön juh!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Tyvärr har jag inte sått mangold ännu bara pratat om det.
    Den är ju jätte god o nyttig oxå.
    Jag läser alla kommentarerna till dig om mangold,nu måste jag
    köpa fröer om det ej är försent.

    Ha h ha, humor har han din man, 'fniss'.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!