söndag 7 april 2013

Taggade söndagsflummerier

Tittar in så här på söndagskvällen för lite flummeritankar om min Buganvilla som är i full färd med att öppna nya gröna blad varje dag.

Kan inte sluta att förundras över dessa taggar som skjuter ut intill de nya spröda skotten som sticker ut. Det är inga småtaggar heller utan riktigt vassa saker på 2-3 centimeter. På de större stammarna som har några år på nacken finns inte dessa utan de verkar skjuta ut på de nyare grenarna som kommit upp från själva roten. Som för att hjälpa de nya grenarna att komma igång och växa.
 Vid varje grönt litet skott - en sylvass tagg.
Här pratar vi verkligen naturlig beskyddarinstinkt!

7 kommentarer:

  1. Häftigt!!! Visste inte att Buganvillan hade taggar!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  2. Visste inte heller att Buganvillan hade taggar. Naturen är klok, det är bara att konstatera. Ha en fin måndag! Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj vilka taggar! Dom var inte att leka med!
    Vilka fantastiska tvålar du har hittat! På bilden i mitten ser tvålarna nästan ut som lockande goda ostar.... Fast äta tvål är nog inte att rekommendera.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var nytt för mig också. Så fint att försvara sina nya stammar med ;-) Snygga tvålar du samlat på dig. Ja hjälp man blir mörkrädd om man läser på flyt-tvålen. Sista tiden har jag hällt såpa blandat med vatten i pumptvålsförpackningen istället. Den har ju återfettande verkan på huden. Man lär tom kunna läka självsprickor på fötterna genom att bada dem i såpavatten. Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du nämner det där med såpa så lärde jag mig faktiskt av min mormor att ha just såpa i fotbadet.

      Radera
  5. Min buganvilla som jag har på altanen har börjat skjuta skott. Klippte av ett jättelitet och satte i vatten och det har redan fått små rötter.
    Må så gott och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Ser rätt häftigt ut, att den skyddar sina skott så väl!
    Mallis är bra på buganvilla, många olika färger, till och med en gul färg som jag aldrig sett förut!
    Trevlig kväll! Kram Maria

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!